22. Nočný prechod a vander do pohoria Vtáčnik
organizovali Trampi samotári zo Závlčia
11.-13.10.2013

Tento rok to bol už 22. Nočný prechod, ktorý organizovali Trampi samotári zo Závlčia. V mesiaci  október,  keď sa hlási o žezlo jeseň,  nás pozvali v dňoch 11.-13.10.2013, na vander do pohoria Vtáčnik. V piatok nás večerné spojky čakali v krčme Horec v obci Kľak,  tu v podhorskej dedinke sa postupne stretlo 30 kamarátov,  priaznivcov  nočného pochodu, ktorým  učarilo  nočné  šlapanie v tmavom lese. Hudobníci nesklamali,  kontrabas, bendžo a gitara,  mali stále

v rukách odborníci.  Nálada bola skvelá,  cítili sme sa ako na country bále. O polnoci, keď väčšina ľudí ide spať,  sa partia trampov vydala  na  nočnú časť pochodu. Pohorie Vtáčnika nás rýchlo skrylo v lese, po chvíľke sa tratili svetlá z dediny a po čase aj ozvena civilizácie. Pri pochode svietili už iba naše

trampské svetielka, ktoré občas blikli do tváre kamarátov, ale svietili hlavne na chodník, ktorý nebýva vždysuchý,  ani nejde stále po rovine. Náš trampský pochod sa v lese roztiahol ako dlhé lano, na ktorom po celej dĺžke blikali svetielka.  Po trase, kde sme kráčali,  bolo vidieť ,že nedávno tu pršalo, cesta bola mokrá, jesenné lístie skrylo
nepohodu.  Po menších prestávkach prichádzame do večerného cieľa pri Partizánsku chatu,  kde v jej blízkosti staviame naše príbytky. Na trampských akciách je to vždy o krátkej noci, víkend v horách, alebo na potlachoch si treba užiť, dospávať   budeme doma. Sobotné ráno vonia kávou, využívame

príležitosť a ideme na krátku návštevu k Pokutskému vodopádu,  je neďaleko od nášho fleku , preteká cez doskové andezity,  pekný prírodný výtvor, ktorý by bolo škoda obísť. Po návrate sme sa sústredili pri ohníku, kamaráti Pitkin a Sivko, jedni  z organizátorov  prechodu nás oficiálne vítajú na akcii. Kamarát Láďo,  nám odovzdáva pekné camrátka za účasť, ktoré nám budú pripomínať nočný prechod. Oslávenec  Bocho nám nalieva pohárik pálenky, takú čo pijú kovboji,   priniesol  ju  z ďalekej dovolenky,  aby si pripil s nami na jeho narodeniny.  Vlhké  prístrešky sú v batohu trocha ťažšie, ale doping nám pomáha zdolať zvyšnú časť pochodu. Cieľ  trasy je tesne pod Vtáčnikom 1300 m n.m.,  je tu blízko prameň s vodou a tak tu táboríme do nedele. Vrch Vtáčnika 1346 m n.m. je asi 15 minút od nášho fleku. Už iba s foťákom  zdolávame zahmlený vrchol. Nevzdávame to,  sme iba kúsok od vrcholu a tak na druhýkrát,  keď hmlu rozfúkal vietor,  vraciame sa znova na Vtáčnik . Je to už o inom,  opar ustúpil do dolín, nie je

super viditeľnosť, bežne je vidieť naše Tatry, ale sme vďační  aj za tento jesenný pohľad. Po návrate na flek si chystáme neskorý obed, alebo skôr skorú večeru, chutila. Pri ohníku je dobre, iba vietor občas zafúka a zo stromov zašle na nás rosu a listy bez poštára. Všetko v prírode sa chystá na zimu, iba pár desiatok trampov tu uprostred hory pobudne do nedele rána. Vánok  odnáša spev a melódiu od ohníka do doliny, nech vedia aj iní, že les má návštevu. Po večernej hmle sa v nedeľu ráno cez zarosené konáre prediera slnko, je tiež zvedavé,kto tu pod Vtáčnikom

nocoval. Slnko vítame s úsmevom, sme radi, že nám svieti na chodník a zohrieva aj nás . Vietor nám posiela ďalšie pozdravy  sype na nás túto nádheru, ktorá nám umocňuje náš zostup cez pekné Kláštorské skaly a Rúbaný vrch .Na záver trasy  zostupujeme do Ostrého Grúňa les je vystlaný pestrofarebnými

listami.  Niektorí kamaráti si nesú domov hríby,  sú už možno posledné dni na ich zber. Po usušení si ich môžu vychutnať  na Vianoce a spomenúť  si pri varení kapustnice na kamarátov,  s ktorými boli na nočnom prechode. Postupne sa náš vander kruh uzatvára,  za pomoci moto-spojky sa dostávame znova do obce Kľak. Vychutnávame si posledné trampské piesne pri dúšku kávy,  je čas poďakovať sa kamarátom zo Závlčia za vydarenú akciu, za trampský víkend prežitý v jesennom pohorí Vtáčnika, Závlčanci vedia.

Oslávencovi Bochovi prajeme  veľa zdravia, pohody a nech Ti to stále dobre ladí a spieva kamarát,  ďakujeme .