Okolie Zošky
Pre
neznalých: Zoškou sme nazývali
okolie rekreačného strediska
Modra - Piesok v Malých
Karpatoch, kde sa aj nachádza
jedna z najznámejších bývalých
turistických ubytovní Zochova
chata (jasnačka, že dnes je z
nej hotel pre solventnejších).
Po
údolí Vydrice a
okolí Košarísk, je treťou
oblasťou s najväčšou hustotou
trampských búd (chájd, zrubov)
prevažne bratislavských osád.
Trampské príbytky a fleky boli
roztrúsené už od Harmónie (časť
Modry) až po hrebeň Malých
Karpát. Že bola táto oblasť
obľúbeným cieľom trampov majú na
svedomí dve veci: 1.pre veľké
množstvo rekreačných chát, ktoré
tu sú, je táto oblasť veľmi
známa a tým pádom sa stala
pojmom a za 2.stálo tu dosť "osviežovní"
teda pohostinstiev, ktoré lákali
smädný trampský a čundrácky
národ (aj takto boli kedysi
trampi nazývaní). Základom bol
Kačabar v spomínanej Harmónii,
kde sa konalo nespočetné
množstvo slezín a ktoré bolo
neoficiálnym centrom. Odtiaľto
sa v sobotu večer šlapalo na
búdy vzdialené 4-6 km. Áno, v
sobotu, lebo v tých časoch -
koncom šesťdesiatych rokov -
kedy sa stavali prvé búdy, sa v
sobotu ešte pracovalo. V
neskorších rokoch ste čundrákov
mohli strenúť v piatok v
Držkopáde (krčma v obci Kráľová,
súčasť Modry, dnes je tu
hostinec Fialka), alebo na Zoške
či vo Furmanke -
Zochova chata
a
Furmanská krčma sú oficiálne
názvy pohostinstiev na Piesku.
Posledný piatkový autobusový
spoj z Bratislavy býval
preplnený trampami a pamätám si
situácie, že partia v zadnej
časti hrala inú pesničku, akú si
spievali tí na predku. Civily
boli doslova v menšine. Na
konečnej sa to rozpŕchlo do
lesov a stretli sa v nedeľu buď
v Kačabare, alebo v poslednom
vagóne vlaku z Pezinka (to boli
tí chudobnejší študáci, lebo
vlak do Blavy bol za 2,80 Sk -
resp. 2,20 do Rače - kým bus z
Harmónie stál až 8,- Sk). Pri
opise Zošky nemôžem vynechať
ešte jednu "osviežovňu" a tou
bol obchod s potravinami, ktorý
čundráci nazývali PRIOR a v
ktorom bolo v sobotu dopoludnia
dostať fľaškové pivo. No ale
poďme k búdam, teda zrubom, či
chajdám.
Na
"pravej" teda severovýchodnej
strane od Zošky si pamätám dve:
Čierny medveď a
Chlapci od Hudsonu (Hudsoňáci).
Stáli na opačných koncoch lúky,
doslova na dohľad. Tú prvú
postavili v roku 1967 a vydržala
do roku 1972, kedy vyhorela.
Vravelo sa, že to "spáchali"
poľovníci. Nešlo mi do hlavy,
prečo potom nezlikvidovali aj
Hudson, predsa spálením jednej
búdy si nepomohli. Aj u nás na
búde sa občas zastavili
poľovníci, mali reči o plašení
zveri, ale mal som dojem, že
viac sa obávali svedkov pri
odstrele mimo povolenú dobu.
Všetci sme vedeli, že cez víkend
sa zver od búdy vzďaľuje, ale
cez týždeň snorí aj po fleku.
Zvykla si na nás. O histórii
Hudsoňáckej chajdy nemám údaje.
Na ľavej
(juhozápadnej) strane ich bolo
viac. Najbližšie bola
Papriho
búda. Bola to skôr zemlianka vo
svahu neďaleko chodníka zrušenej
červenej značky smerom na Troch
jazdcov. Dolu mala miestnosť asi
ako kajuta, s pieckou a pričňou.
Hore na "povale" (vchádzalo sa
zvonka štvornožky cez otovor 1x1
m) bolo miesto pre 3-4
nocľažníkov. Neďaleko za potokom
stála
chajda Bighorn s malou
teraskou. Po jej likvidácii
stála blízko toho miesta
Manitoba. To bol už
honosnejší zrub a vždy zamknutý.
Na juh od Bighornu, smerom k
Savane (lúka tiahnúca sa od
kúpaliska
popod Tisové skaly až
pod Veľkú homoľu, bývalá
zjazdovka, dnes zalesnená) stála
Sliepka.
Bol to vlastne stan z
pogumovaného plátna na drevenej
konštrukcii, ale s pieckou a
pričňami. Patrila T.S.Kondorovi.
Kúsok od "Slépky" stála
Guadyana (niekde sa uvádza
Guadiana). Po jej likvidácii tu
v osemdesiatych rokoch stála
chajda Brezička, ktorá
patrila bratislavskej osade
Black Hills (Ferdo a spol.). O
hodný kúsok vyššie nad ňou a
hlbšie v lese stála
búda T.O.Čierny orol. Táto
bratislavská osada bola
založená v roku 1973 a tvorili
ju Cipo, Maso, Guli a neskôr
Karfo. Ešte v druhej polovici
80-tych rokov stála a chodili
sem pezinskí trampi. Na hornom
toku Vištuckého potoka, blízko
lokality Panský dom stála
chajda Horskí diabli, T.O. z
Veľkého Biela.
Mimo
spomínaných zrubov bolo po okolí
roztrúsených plno flekov, ktoré
však nemám zmapované, kto ich
obýval. Najviac ich bolo pod
Tisovými skalami, okolo
Čermákovej lúky a blízko
Medvedej skaly (nad Harmóniou).
Poslednou dobou trampské
tam-tamy prinášajú zvesti o
likvidácií búd. Čítal som o
vyčíňaní zúrivého pamiatkára na
Roverkách (http://www.sdruzeni-avalon.cz/,
http://spierr.sblog.cz/ ),
dostala sa ku mne teória o
nenávisti ochranárov voči
trampom. Z čias, keď som mal "na
starosť" osadný camp, mám pár
postrehov, ako sme to riešili
my. Zašli sme na zdvorilostnú
návštevu nášho "lesáka." Vravel,
že pokiaľ búdu nezamykáme, tak
mu neprekáža. Ak robia robotníci
v okolí nášho fleku, majú si kde
uvariť papinu, schovať a zohriať
sa ak je počasie ľudoneprajné.
Občas tou dobou polícia naháňala
"popudov," takže stačilo mu s
nimi obísť chajdy a delikvent
bol zadržaný. Ale v prípade,
žeby mu vrchnosť kvôli búde
siahla na prémie, alebo by boli
na nás sťažnosti, hneď ju strhne
traktorom. (V žiadnom prípade
nevypáli.) Životnosť "pýchy
osady" sme mohli predĺžiť
absolútnym poriadkom. Keď sme
usporiadali potlach, dostal
pozvánku, vždy po akcií prišiel
skontrolovať revír. Tiež sme
nerobili "masovky," pozývali sme
úzky kruh kamarátov.
Ak
niektorá búda ľahne popolom,
podľa mňa sú za tým osobné
problémy, nenávisť, pomsta.
Napríklad Medvedi boli dobrí
hudobníci, v Kačabare i
Držkopáde robili zábavu a nikdy
žiadnu babu nenechali na pokoji.
Takže ktohovie?
Ďalší
príklad. Syn videl na Račou, ako
"trampi" kradli siahovice. Tá
partia parkuje autiaky rovno
pred búdou, poriada hlučné
oslavy, tak sa nemôže čudovať,
keď to niekoho naserie. Ruku na
srdce, všetci trampi nie sú
vzorňáci, ako o nich píšeme v
poviedkach. Suma sumárum,
správaj sa tak, ako chceš, aby
sa ostatní správali k tebe.
Názor, že o búdach sa nemá
písať, pokladám za scestný.
Myslím si, že trampské časopisy
by mali informovať o všetkom, čo
súvisí s hnutím. Trampské
obydlia patria nerozlučne k
trampovi. Tvar, veľkosť,
poriadok v mnohom napovedajú o
užívateľovi. Ak uverejním
nakreslenú, či odfotenú búdu a
napíšem, že stojí v tej a tej
lokalite, bez popisu cesty,
nikomu tým neublížim. Nikdy by
som ale nedával na internet
súradnice campu. Koho sme chceli
pozvať, toho sme priviedli,
alebo mu vysvetlili polohu. Ak
niekto priviedol
Starec & Timo (obaja z Bratislavy)
|