25.
potlach-100 rokov
trampingu
Tramping vznikol ako
jedna z foriem
návratu človeka
z pretechnizovaného
sveta do prírody.
Potreba návratu
nastala na začiatku
20. storočia. Rozvoj
techniky pracujúcim
aj študentom
poskytol viac
voľného času.
V tomto období sa
pre mladých ľudí
stalo príťažlivým
tráviť voľný čas
v prírode.
A najpríťažlivejším
pobytom v prírode
bol pre nich
skauting. Ešte
predchodcom
skautingu však bolo
hnutie, ktoré
založil v Amerike
v prvých rokoch 20.
storočia americký
spisovateľ a pedagóg
Ernest Thompson
Seton. Nazval ho
WOODCRAFT INDIANS
a organizoval v ňom
chlapcov aj
dievčatá. Woodcraft
je slovo, prekladané
ako lesná múdrosť
a vyjadruje
schopnosť spoznávať,
mať rád a prežiť
v prírode s čo
najjednoduchším
vybavením. Seton
čerpal pri tom zo
spôsobu života
severoamerických
indiánov. Skauting
vznikol o niekoľko
rokov neskôr.
Zakladateľom je
britský generál
Robert Baden-Powel.
Zúčastnil sa vojny
britských
kolonizátorov proti
slobodným kolóniám
holandských Búrov
v Afrike. Tam si
všimol, akí
prospešní boli
búrskym vojskám
chlapci, ktorí
výborne poznali
prírodu a terén.
Títo chlapci sa
uplatnili ako
zvedovia –
prieskumníci -
skauti. Na základe
týchto poznatkov
napísal v r. 1906
knihu Scouting for
boys a o rok neskôr
– v roku 1907
založil skautskú
organizáciu –
SKAUTING. Využil
v nej základné prvky
Setonovho
Woodcraftu, ktoré
prispôsobil potrebám
britskej vládnucej
vrstvy, hlavne tým,
že organizácii dal
do vienka prvky
vojenské. Takto sa
wooodcraft
a skautské hnutie vo
svete
spopularizovali.
Pár rokov pred
vznikom spoločnej
republiky v r. 1918
sa skauting rozšíril
aj u nás.
V skautských
oddieloch si starší
chlapci činnosť
organizovali sami,
ale väčšinou, pokiaľ
sa nestali vedúcimi
oddielov, ich
opúšťali. Skauting
im síce poskytoval
romantiku, voľnosť
v prírode ale predsa
bol organizovaný.
A oni, v rokoch
počas a po 1. sv.
vojne, boli veľmi
ovplyvnení aj
prílivom množstva
dobrodružnej
literatúry z
amerického Divokého
Západu. Dospievajúci
chlapci, väčšinou
bývalí skauti,
chceli voľný čas
tráviť v lese. Nie
však ako
disciplinovaní
skauti, ale ako
hrdinovia románov
ktoré čítali:
indiánok, kovbojok,
ako trapperi,
štvanci, či
dobyvatelia pustých
končín...
A tak začali vznikať
partie, chodiace do
prírody podobne ako
so skautskými
družinami, ale
neorganizované
nejakým spolkom
a neobmedzené
oficiálnym
programom. Pôvodne
sa im hovorilo
„diví skauti“ ,
pričom slovo diví
samozrejme
neznamenalo, že by
sa správali
hulvátsky
a neslušne.
Pomenovanie bolo len
aby sa odlíšili od
skautov
organizovaných.
Vzniklo ale niečo
NOVÉ, čo malo blízke
k skautingu aj
k turistike, ale čo
treba považovať za
odlišnú a v Čechách,
na Morave aj na
Slovensku časom
VEĽMI rozšírenú
formu úteku
moderného človeka
z mesta do prírody.
Označenie „diví
skauti“ bolo
dočasné. Pod vplyvom
americkej
literatúry, najmä
čítaním kníh Jacka
Londona, sa u nás
zaužívalo označenie
TRAMP.
Podľa obľúbenej
dobrodružnej
literatúry trampi
postupne
napodobňovali
indiánov, kovbojov
a trapperov – lovcov
kožušín. Týmto sa
história trampingu,
delí na dobu
indiánsku, kovbojskú
a kanadskú. Z doby
indiánskej –
z hnutia woodcraft –
pretrval zvyk
totemov na
táboriskách, rada
starších, spôsob
zapaľovania
slávnostného ohňa
a úcta k ohňu.
Z doby kovbojskej sa
zachovalo nosenie
károvaných košieľ,
klobúkov, volenie
predáka trampskej
partie – šerifa,
a prezývky trampov
skráteným krstných
mien ako Bob, Bill,
Jim, Dan, Tom,
John... Doba
kanadská je typická
potrebou obliekať sa
účelne – tak ako
zálesáci a trapperi.
Do módy prišli
kanady, menčestráky,
blúzy a čapice mali
praktickejší tvar.
A preto sa táto
móda, dnes už
s prvkami „army“ -
vojenského štýlu –
prakticky udržala
dodnes. V dobe
kanadskej trampi
začínajú stavať
chatky, aj keď
stanovanie a spanie
pod širákom stále
zostáva typickým pre
tramping. Takto
vzniká ďalšie
zaužívané slovo
medzi trampmi -
osada. Nemusí to
znamenať, že sa
chodí na chatovú
osadu. Slovo osada
označuje základnú
trampskú jednotku,
partiu, ktorá nemusí
mať chatu, ale
stanuje a stretáva
sa na rovnakom
mieste. A prečo
je rok 1918
oficiálnym rokom
vzniku trampingu?
Koncom jari 1913
rozčesla temnú
hladinu Veľkej rieky
– Vltavy- „ševčík“ –
loďka z dosák
s menom Nautilus.
Pod čiernou
korzárskou vlajkou
so žiarivo bielym N
sa vydal na ďalekú
cestu proti prúdu.
Pri kormidle stál
sám majiteľ lode
František Němec –
Frank, posádku
tvorili Tonda Pik
a František
Prochádzka – Chanda.
Bol to
najhistorickejší
okamih v dejinách
trampingu, ktorého
traja aktéri nemali
pochopiteľne ani
potuchy, čo
spôsobia. Jeden
z nich mal otca
rybára, ktorý
poradil o dobrom
mieste na táborenie
vysoko proti toku
Vltavy. Praotec
neskoršej osady
Frank a obaja
plavčíci miesto
našli, vysoké strmé
brehy zarastené
lesom a divokými
húštinami, medzi
nimi divoké, biele,
spenené pereje,
záludné balvany
v riečisku, pltníkmi
zbožňované a obávané
Svatojánské proudy.
Kúsok pod
najvhodnejším
táboriskom bola
piesočná pláž, nad
ktorou sa týčila
vysoká skala, neskôr
nazvaná Mravenčí.
Proti prúdu trčal
balvan, ktorý sa
stal poradným
kameňom. Divoké,
drsné, málo
navštevované miesto
silne zapôsobilo
svojou divokou
krásou na romantické
duše troch
priekopníkov. V roku
1914 táborisko
dostalo meno Vydří
tábor. Ku koncu 1.
svv. v r. 1918 sa
táborové ohne pod
Mravenčí skálou
rozhorievali stále
častejšie. Vydří
tábor zmenil svoje
meno. Po uvedení
amerického
dobrodružného filmu
Červené eso do kín
navrhli pomenovať
takto osadu, ale
názov sa neudržal
a vystriedal ho
názov Ztracená
naděje, neskôr
skrátene Ztracenka.
Prví trampskí
priekopníci Frank,
Pik, Chanda spávali
na táborisku pod
širákom. Až niekedy
v r. 1916 bol
táborníkmi
uskutočnený pokus
o búdu z prútia
a chvojiny.
Návštevníci si v nej
viazali na hlavu
šatky, aby na nich
nepadali húsenice.
Bola to zatiaľ
neurčitá predzvesť
neskoršieho
budovania chatiek.
Príklad priekopníkov
však ešte dlho
priťahoval
nasledovníkov, ktorí
radšej spali na
kúsku miesta pod
stromom medzi
koreňmi, na koreni
sviečku ako na
nočnom stolíku, pod
hlavou ihličie, nad
hlavou vetvy stromov
a široké, voľné
nebo. Osadný život
sa teda
v skutočnosti začal
rozvíjať až koncom
1. sv. vojny. Preto
osadníci stanovili
rok založenia
Ztracenky rok
1918, rok
v ktorom začala žiť
osada. Tento rok je
zároveň považovaný
za rok vzniku
československého
trampingu.
Na tomto potlachu –
25. potlachu Čechov,
Moravákov a Slovákov
– sa stretávame
trampi a kamaráti -
zástupcovia týchto
národov. Spoločné
zídenie sa pri ohni,
zahranie
a zaspievanie si,
porozprávanie sa
či zaspomínanie, to
je tá najlepšia
možnosť pripomenúť
si toto významné
výročie, ktorým
storočnica trampingu
rozhodne je.
Pre 25.
slovensko-český
potlach v Kuchyni
2018 upravila
a napísala:
Andy Bábovka, T.O.
Pohoda, Karlova Ves,
Bratislava
Zdroj:
Zdeno „Brčko“ Dočkal
- Údolia nestíchli
Tony – Puchejř
2/2018 – História
osady Ztracená
naděje - Ztracenka
|